Bij veel inwoners van in de regio Oude IJssel staat de Arts op zak app op de smartphone en zit ie inderdaad “op zak.” Maar hoe kijken huisartsen nu zelf naar deze ontwikkeling? Wat vinden zij van deze digitalisering binnen de praktijk? Rubin Hundscheid, huisarts in Zeddam is betrokken geweest bij de pilotfase van de app en we vragen hem naar zijn bevindingen in zijn praktijk met deze app.
Wat verwacht jij van de Arts op zak app in jouw praktijk?
“De app creëert een betere gebruikersomgeving tussen het artsportaal, patiënt en de praktijk. De gebruiksvriendelijkheid in de patiëntcommunicatie gaat hierdoor omhoog. Vóór de komst van de app moesten de mensen voor een pc gaan zitten en inloggen in het artsportaal en dat was nog niet zo makkelijk. Nu hoor ik dat dit met de app veel makkelijker gaat,” vertelt Rubin. De app is dus gebruiksvriendelijker, drempelverlagend misschien wel. Merk je dat patiënten jullie nu veel sneller weten te vinden en dat je er misschien wel overlast van ondervindt? “Tot nu toe helemaal niet. Maar eerlijk gezegd ben ik ook niet bezorgd dat het misbruikt gaat worden. En wanneer het wel gebeurt hoop ik dat wanneer we mensen hierop aanspreken dit voldoende is,” geeft Rubin aan.
Wat zie jij als groot voordeel van de app?
“Ik zet de app vooral in als verlengstuk op het consult wat ik heb gehad met de patiënt. Ik vraag tijdens het consult of mensen de uitslag van een onderzoek op de app willen hebben. Ik moet het toch opschrijven. Is het niet voor de app dan moet ik het opschrijven voor de assistente zodat zij het kan doorbellen. Nu schrijf ik het ‘leesbaar’ op in het dossier van de patiënt. Bijvoorbeeld bij Tom. “Beste Tom, de uitslag is goed. Heb je er nog vragen over of zullen we het nog even aanzien.” Tom hoeft de praktijk niet meer bellen, hij hoeft niet in de wacht te staan en de assistente heeft zo minder telefoontjes. Op deze manier haal je er een aantal stappen tussen uit. Ik moet toch dingen opschrijven ter interpretatie en nu is ook gelijk het dossier weer op orde! Het loopt als een trein, ik ben er heel tevreden over.”
Brengen jullie actief de app onder de aandacht bij jullie patiënten?
Er is een gestage groei in de aanmeldingen van de app. Misschien wel n.a.v. de publiekscampagne. Maar het staat ook op onze website. En iedereen die bij mij op het spreekuur komt attendeer ik op de app. Met de vraag of we in het vervolg dingen via de app zullen gaan afstemmen. Ik stuur ze de link en help ze dus op weg. Maar er melden zich ook dagelijks mensen die zich aangemeld hebben via onze website.
Wat vind jij ervan dat patiënten hun medisch dossier kunnen inzien?
“Daar ben ik blij mee. Patiënten kunnen in hun medisch dossier kijken wat is afgesproken tijdens een consult. Voor de patiënt is het heel fijn om dat terug te kunnen lezen. Ook omdat niet altijd alles wordt onthouden wat is besproken. Maar ze kunnen ook reageren wanneer er iets in staat waar ze het niet mee eens zijn. Daar kunnen we het dan over hebben. Ik heb het nog niet meegemaakt maar het kan wel.”
Krijg jij meldingen in jouw systeem wanneer een patiënt om advies vraagt, of een e-consult aanvraagt?
“In ons huisartseninformatiesysteem, Promedico hebben we een takenlijst waarin onder andere staat hoeveel e-consulten ik nog open heb staan. We informeren de mensen in de app dat de app niet voor spoedvragen is. Ik kan dus zelf bepalen wanneer ik consulten en vragen afhandel. Dit doen we vanuit ons huisartseninformatiesysteem die gekoppeld is aan de app. Zo hoef ik het ook maar één keer op te schrijven. Helaas zie ik dan weer niet dat iemand iets gelezen heeft. En dat zou je wel graag willen. Verwacht je ook eigenlijk. Hoe doelmatiger iets wordt, hoe hoger de verwachtingen zijn! Maar misschien moeten we dan alleen maar harder gaan rennen,” zegt Rubin lachend.
Wie zou jij de app “Arts op zak” aanraden?
“Vooral de 70-minners, dat is toch wel de groep die iets weet van digitalisering en die ook wel een app download. En daarom ook eerder de meerwaarde van de app inzien. Daarbij vind ik ook dat mensen recht hebben op informatie en mogen zien wat wij opschrijven in hun medisch dossier. Ik juich dat toe. Vaak zet ik er ook nog een hyperlink bij waar mensen de informatie kunnen teruglezen of opzoeken. En daar is iedereen altijd heel positief over.”
Tips voor collega’s?
Belangrijk is dat je het onderdeel van je workflow maakt, neem ook je team er bij mee. Het vergt wat aanpassingen.
Wil je meer tips van Rubin, neem dan contact met hem op!