De app “Arts op zak” is live en wij zijn heel benieuwd naar ervaringen van gebruikers. De app is er nog maar net, maar wij hebben er hoge verwachtingen van en we zijn nieuwsgierig of gebruikers die ook hebben. Tom Ikink, ( in het dagelijks leven directeur bij Mandaat Assuradeuren) is ingeschreven in de praktijk bij Rubin Hundscheid in Zeddam en heeft de app al vanaf het eerste uur. We vragen hem naar zijn eerste ervaringen.

Wat verwacht van je van de app?
“Het feit dat de app er is, vind ik geweldig! Ik ben heel blij dat er nu zoiets is. Het downloaden gaat soepeltjes en de werking van de app is erg gebruiksvriendelijk. Inmiddels heb ik al een paar keer een afspraak gemaakt via de app, en dat gaat prima. Maar ik heb ook de huisarts om advies gevraagd via de app. Het ging over een bekend probleem met mijn knie en mijn vraag was of ik door moest gaan met sporten of toch een orthopeed raadplegen. Hiervoor hoeft hij mij niet opnieuw te zien en het antwoord kwam al vrij snel. In mijn mail krijg ik dan bericht dat er een reactie is in de app.”

Wat is voor jou het grootste voordeel van de app?
“Ik kan wanneer het mij uitkomt mijn huisarts benaderen via de app, en de huisarts kan wanneer het hem uitkomt reageren. Ideaal! Voor mij het grootste voordeel. Ik hoef niet meer voor ieder kleinigheidje een afspraak te maken, naar de praktijk te gaan en in de wachtkamer te gaan zitten wachten op mijn beurt.” Het werkt dus drempelverlagend. Dat kan overigens ook betekenen dat het meer werk voor de huisarts oplevert, omdat mensen nu misschien sneller met een vraagkomen. “Ik ben benieuwd welk effect dit heeft. Of je echt de zorg zó laagdrempelig moet maken? De toekomst zal het ons leren.”

Gaat de app invloed hebben op de relatie met de huisartsenpraktijk?
“De relatie met mijn huisarts is goed. Juist daarom werkt deze app voor mij ook goed. Het is een verlengde van mijn vertrouwensband die ik met mijn huisarts heb. Maar de relatie met de praktijk verandert wel, die wordt beter. Hoewel ik respect heb voor de doktersassistenten, ben ik ben heel blij dat ik deze niet meer hoef te vragen of ik een afspraak mag met de huisarts en waarover dan wel. Alsof ik eerst een vesting moet nemen als ik de huisarts wil spreken!”

Wie zou je de app aanraden?
Tom is vanuit zijn werk een beetje bekend in de wereld van apps in de zorg en andere partijen wijst hij op deze app. “Dit is nu hoe het wel kan werken,” geeft hij aan. Maar ook bij familie en kennissen praat Tom over deze app en wanneer hij de app laat zien is de reactie positief. “Jullie campagne “Ik doe het weleens ’s nachts” gaat zeker een positieve bijdrage leveren in het gebruik.”

Wat vind je ervan dat je jouw medisch dossier kunt inzien in de app?
“Ik vind dat fantastisch! Ik kan me namelijk nog herinneren dat je vroeger een verwijsbrief in een dichte envelop kreeg van je huisarts. Mijn moeder kon dan uit haar vel springen dat die envelop dicht zat, ‘Het gaat toch over mij!’ zei ze dan altijd. En gelijk had ze. Nu kan ik zien wat mijn huisarts over mij schrijft, niet zo raar toch? Dit betekent natuurlijk ook iets voor de verslaglegging door de huisarts, ik zie nu als patiënt alles wat hij opschrijft. Of ik het allemaal meteen snap is weer iets anders. Maar, ik vind het een goede ontwikkeling dat iedereen zijn eigen dossier kan zien.”

Heeft de inzage in jouw medisch dossier invloed op je relatie met je huisarts?
“Jazeker, ik vertrouw mijn huisarts nu meer. Wanneer ik nu bij mijn huisarts zit en mijn verhaal doe kan ik niet altijd inschatten hoe mijn verhaal overkomt. Maar wanneer ik dan de verslaglegging van dat consult terug lees in mijn medisch dossier dan zie ik dat hij exact heeft opgeschreven waar ik eigenlijk voor kwam. Mijn relatie is dus veel beter geworden. Nu was die relatie al goed hoor! Ik denk namelijk dat de app niet gaat werken als je geen goede relatie hebt met je huisarts. Dan maakt de app de relatie nog afstandelijker omdat er ook dingen digitaal gaan. Ik heb daar dus geen last van, voor mij is de app een goede aanvulling.”

Heb je nog tips voor de inwoners in de regio die app gebruiken?
“Tips? Je moet deze app gewoon gebruiken! Het is makkelijk, het is efficiënt en ik vind echt dat je relatie met je huisarts en de praktijk hiervan beter wordt. Ik ben geen voorloper in de digitale wereld maar je bankzaken en andere zaken doe je ook met een app waarom dan niet je medische zaken? Je moet je niet afvragen óf je app wel wilt gaan gebruiken, maar wannéér ga jij de app gebruiken?!” Tekst en foto’s: Esmé Wind     NB: Helaas kunnen niet alle huisartsen in de regio Oude IJssel gebruik maken van de ‘Arts op zak’ app. Dit heeft te maken met hun ict programma. Deze huisartsen maken gebruik van de ‘MedGemak’ app. Beide apps hebben dezelfde functies. Kijk op de website van uw huisarts welke mogelijkheden er zijn. U kunt het ook altijd even navragen bij de huisartsenpraktijk.