Longziekten (COPD)

COPD is een ziekte waarbij de luchtwegen blijvend vernauwd zijn en de longen steeds minder goed werken. De oorzaak is een voortdurende (‘chronische’) ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen. Hierdoor raken vooral de kleine vertakkingen van de luchtwegen blijvend beschadigd. Of u COPD heeft kunnen we onderzoeken met een blaas-test (longfunctie-test). Op een longfoto is het niet duidelijk te zien.

Hoe ontstaat COPD?

De belangrijkste oorzaak van COPD is roken. COPD kan ook ontstaan als gevolg van langdurig werken in een omgeving met veel steen-, metaal- of graanstofdeeltjes in de lucht. Door contact met rook of prikkelende stofdeeltjes in de lucht ontstaat een chronische ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Vooral de kleine vertakkingen van de luchtwegen en de longblaasjes raken hierdoor steeds meer beschadigd. De schade is blijvend en herstelt zich niet. COPD komt niet door een allergie.

Het Longfonds

Voor de meeste mensen is ademen heel gewoon. Maar voor 1,2 miljoen mensen met een longziekte in Nederland is dat niet vanzelfsprekend. Het Longfonds gaat voor een wereld zonder longziekten. Tot het zover is, zorgen we ervoor dat mensen met een longziekte sterk staan en bewust eigen keuzes in hun leven kunnen maken.

Inhalatorgebruik

Het is belangrijk dat een inhalator (puffer) op de juiste manier gebruikt wordt. Helaas gaat dit nog vaak mis. Ongeveer 70% van de longpatiënten gebruikt de longmedicijnen niet zoals het hoort. En dat kan de longklachten verergeren. Bij verkeerd gebruik komen de medicijnen namelijk niet op de juiste plek in de longen. Daardoor werken de medicijnen niet goed.

Huisartsenzorg Oude IJssel logo
Huisartsenpost Oude IJssel voor spoed logo