Jaarverslag 2024
Het persoonlijk contact tussen huisarts en patiënt staat centraal. Daar ligt onze kracht.

inwoners
in de regio

praktijkhoudend
huisartsen

huisartsen-
praktijken

waarnemend
huisartsen

poh-ggz

triagisten

baliemedewerkers

kantoormedewerkers
Bestuur en toezicht
Terugblik cliëntenraad
In 2023 is voor de cliëntenraad een goede basis gelegd, waar in 2024 op voortgeborduurd is. De raad wordt gevormd door twee leden, Anny Wubbels (voorzitter) en Theo Slutter (secretaris). Samen met de raad van bestuur zetten wij ons in voor toegankelijke en kwalitatief goede huisartsenzorg.
Onze highlights van 2024

Joost Siegelaar gestart als medisch bestuurder
Op 1 mei 2024 is Joost Siegelaar begonnen als medisch bestuurder bij HZOIJ. Sindsdien zet hij zich in voor goede zorg en werkt hij samen met collega’s aan de ontwikkeling van onze organisatie. We zijn blij met zijn komst en de manier waarop hij ons team versterkt.

NPA-regiocertificering
HZOIJ heeft in 2024 als één van de eerste regio-organisaties het certificaat NPA-regiocertificering in ontvangst mogen nemen.
Met trots kunnen we melden dat HZOIJ de NPA Regiocertificering heeft behaald. Deze certificering is een erkenning voor de manier waarop huisartsenpraktijken in onze regio samenwerken aan het verbeteren van kwaliteit en het organiseren van toegankelijke eerstelijnszorg.
Het keurmerk laat zien dat we als regio duidelijke afspraken maken, gezamenlijk beleid voeren en voortdurend werken aan vernieuwing. Daarmee zetten we samen een belangrijke stap richting toekomstbestendige zorg voor onze patiënten.

Longitudinaal Traject coschappen
Artsen in opleiding breed opleiden binnen onze regio, zodat zij zich daar uiteindelijk ook gaan vestigen. Dat is het doel van het Longitudinaal Traject dat januari 2023 van start is gegaan. In dit traject werken Huisartsenzorg Oude IJssel, Slingeland Ziekenhuis, Azora en Sensire samen met het Radboudumc aan het opleiden van studenten geneeskunde. De studenten zijn tijdens hun coschappen voor langere tijd verbonden aan het Slingeland Ziekenhuis en lopen hiernaast wekelijks ook één dag stage bij een vaste huisartsenpraktijk of verpleeghuis.
Via het Longitudinaal Traject was student geneeskunde Suzeth Kettering één dag per week werkzaam bij Huisartsenpraktijk Timmers en De Roo (‘s-Heerenberg). We vroegen haar naar haar ervaringen.

Juridische kaders in de ouderenzorg
De druk en complexiteit van de ouderenzorg neemt toe, waarbij een piek wordt verwacht rond 2040. Samenwerking is essentieel om deze zorg te organiseren, maar wat kan en mag binnen deze samenwerking?
De Zorgacademie van HZOIJ organiseerde daarom op 23 januari 2024 een bijeenkomst over de juridische kaders in de ouderenzorg. Dat deden we in samenwerking met onze netwerkpartners Netwerk Ouderen en Veerkracht Achterhoek (NOVA) en HuisartsenZorg Oost-Achterhoek (HZOA). Wegens succes herhaald, vond op 3 december nog een tweede bijeenkomst plaats.

Voor iedereen een huisarts!
Ook de West Achterhoek staat voor de uitdaging om voldoende huisartscapaciteit te creëren en te behouden. De meeste praktijken zijn gesloten, waardoor patiënten geen huisarts in de buurt kunnen vinden. De komende tien jaar gaat een groot deel van de huisartsen met pensioen en heeft de gemeente Doetinchem de ambitie om te groeien met 10.000 inwoners. We kijken het capaciteitsprobleem in de ogen! Dit vraagstukken staat centraal in het project ‘voor iedereen een huisarts!’

Wet DBA en stoppen met inzet ZZP-ers
Veertien zorgorganisaties in de Achterhoek vinden dat duurzame arbeidsverhoudingen essentieel zijn voor de kwaliteit en continuïteit van de zorg. Daarom zijn zij per 1 januari 2025 gestopt met het inzetten van zzp’ers als er een risico op schijnzelfstandigheid bestaat. Dit besluit is in een stroomversnelling gekomen, omdat de Belastingdienst vanaf 2025 gaat handhaven op schijnzelfstandigheid vanuit de wet DBA. Dat bevestigt het belang van eerlijke arbeidsrelaties.

Bijeenkomsten proactieve zorgplanning Richard Snelder
Het is inmiddels alweer even geleden, maar huisarts Richard Snelder uit Doetinchem, aangesloten bij HZOIJ, organiseerde eind vorig jaar twee informatieavonden om met zijn patiënten te praten over hun wensen in de laatste levensfase. Hij benadrukt dat veel mensen het moeilijk vinden om over de dood na te denken of te praten, maar dat het belangrijk is om deze gesprekken, vooral met familie, te voeren. In zijn uitnodiging gaf hij aan dat het waardevol is om al vóórdat er ernstige klachten door ouderdom of ziekte ontstaan, na te denken en te praten over verwachtingen en wensen. Dit biedt voldoende tijd en rust om hierover in gesprek te gaan.

Informatiebeveiliging: op weg naar NEN7510 – samen leren, samen verbeteren
Binnen onze organisatie vinden we het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met informatie. We werken dagelijks met gevoelige gegevens van patiënten, medewerkers en samenwerkingspartners. Daarom zijn we als zorgorganisatie verplicht om te voldoen aan de NEN7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg.

Wateroverlast op de huisartsenspoedpost
Op maandagavond 2 september trok er noodweer over de Achterhoek. Vooral in Doetinchem leek de overlast het grootst.
Weeronline meldde dat er in Doetinchem in enkele uren tijd liefst 67,7 mm regenwater was gevallen. Volgens een woordvoerder van de brandweer (Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland) is er daardoor op twee plekken op het terrein van het Slingeland Ziekenhuis wateroverlast ontstaan; bij de spoedeisende hulp van het ziekenhuis en de huisartsenspoedpost van Huisartsenzorg Oude IJssel (HZOIJ). Beiden stelden hun eigen crisisplan in werking. In juni was er ook al wateroverlast geweest, maar de nieuwe maatregelen die toen waren getroffen bleken niet voldoende te zijn tegen de hoeveelheid regen die er nu viel.

Ontwikkelingen huisartsenspoedpost in 2024
Huisartsenpost wordt huisartsenspoedpost
Het is gebleken dat huisartsenspoedposten vaak voor vragen en klachten gebeld worden die kunnen wachten tot patiënten bij hun eigen huisartsenpraktijk terecht kunnen. Hierdoor zijn wachtrijen onnodig lang en neemt de werkdruk toe. Landelijk en regionaal zetten de huisartsenspoedposten en branchevereniging InEen zich in om hierin verandering te brengen.
Naar aanleiding van onderzoek naar manieren om dat te doen, is er landelijk besloten de naam ‘huisartsenpost’ aan te scherpen en te veranderen in ‘huisartsenspoedpost’. Medio 2024 pasten wij onze naam aan naar Huisartsenspoedpost Oude IJssel (afkorting: HASP), inclusief een aangepast logo en websiteadres.
Onze kwaliteit
Kwaliteitsjaarverslag: onze stappen vooruit
Het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit binnen onze organisatie is een continu proces, waarbij de afdeling Kwaliteit een centrale rol heeft. In het afgelopen jaar heeft de afdeling zich gericht op het ophalen van patiëntervaringen, het optimaliseren van de praktijkaudits en het verbeteren van de analyse van incidentmeldingen. Daarbij is nauw samengewerkt met andere afdelingen. In dit verslag blikken we terug op de belangrijkste ontwikkelingen en behaalde resultaten op het gebied van kwaliteit.
Onze kerncijfers
Aantal huisartsenpraktijken (van de 44) dat deelneemt aan de zorgprogramma’s





Verrichtingen huisartsenspoedpost

Consult
2022
2023
2024

Visite
2022
2023
2024

Telefonisch consult
2022
2023
2024

Totaal
2022
2023
2024
Digitale zelftriage op de huisartsenspoedpost
Al jaren werken wij op onze huisartsenspoedpost met de zelftriage van “Moet ik naar de dokter”(MINDD). Deze is geïntegreerd in onze website en sinds 2022 in onze telefonie. In 2024 is er 10.959x gebruik gemaakt van digitale zelftriage. Van de personen die een zelftriage heeft gedaan, heeft 79% daarna contact gezocht met de huisartsenspoedpost. Maar liefst 21% heeft dus geen contact meer gezocht met de huisartsenspoedpost. Dit betekent voor 2024 2342 telefoontjes minder. Een gemiddeld telefoontje met de spoedpost duurde in 2024 bijna 12 minuten. Dit betekent een besparing van 468u per jaar (9u per week) aan triagetijd door een triagist!
Dit is terug te zien in het aantal telefonische contacten met de spoedpost, dat sinds de integratie van zelftriage met de telefonie fors is gedaald.

Prestaties huisartsenspoedpost

Autorisatie
- 2021 91%
- 2022 92%
- 2023 92%
- 2024 93%
93% van de telefonische consulten is binnen een uur geautoriseerd. De streefwaarde = 90%

U2-visites
- 2021 76%
- 2022 80%
- 2023 84%
- 2024 87%
Bij 87% van de U2-visites is de huisarts binnen een uur ter plekke. De streefwaarde = 90%

U2-consulten
- 2021 82%
- 2022 90%
- 2023 72%
- 2024 91%
Bij 91% van alle consulten met urgentie U2 is de huisarts binnen een uur met de behandeling gestart. De streefwaarde = 100%
Ziekteverzuim 2024
Holding
- 2022 9,53%
- 2023 1,99%
- 2024 4,48%
Huisartsenspoedpost
- 2022 3,80%
- 2023 7,97%
- 2024 9,94%
Innovatie
- 2022 12,96%
- 2023 10,63%
- 2024 9,87%
Ziekmeldingsfrequentie
Holding
- 2022 0,81%
- 2023 0,85%
- 2024 0,87%
Huisartsenspoedpost
- 2022 1,38%
- 2023 1,13%
- 2024 1,01%
Innovatie
- 2022 1,37%
- 2023 1,19%
- 2024 1,45%

Definitie ziekmeldingsfrequentie: De verzuimfrequentie is het gemiddeld aantal ziekmeldingen per werknemer ovver een periode. De verzuimfrequentie wordt berekend door het aantal ziekmeldingen ineen periode te delen door het totaal aantal werknemers.

Aantal gebruikers
Arts op zak en MedGemak Apps:
Het dekkingspercentage voor
Arts op zak en MedGemak Apps:
%
Arts op zak app
Met de (gratis) Arts op zak app, ontwikkeld door HZOIJ, kun je als patiënt eenvoudig en veilig online je zorgzaken regelen bij je eigen huisarts. Zo is er 24 uur per dag toegang tot het medicatieoverzicht en kun je je medisch dossier inzien. Afhankelijk van de mogelijkheden van de huisarts, kun je ook herhaalmedicatie bestellen, afspraken maken en vragen stellen.
Bij veel inwoners van in de regio Oude IJssel staat de Arts op zak app op hun smartphone. In 2024 bleek dit aantal nog steeds groeiende te zijn; zo was het aantal gebruikers in 2023 nog 32.582, en nu 36.339.
Bijna de helft van de aangesloten praktijken maakt gebruikt van de Arts op zak app; iets meer dan de helft van de MedGemak app. De apps samen hebben een bereik van 46% van de 147.000 inwoners in onze regio. Daarnaast hebben huisartsen ook nog een patiëntenportaal via hun praktijkwebsites.

